NemID guide (2018): Her er alt hvad du skal vide om NemID ✓

NemID guide: Her er alt hvad du skal vide  

NemID guide: Her er alt hvad du skal vide  

NemID guide: Her er alt hvad du skal vide  

Hvad er NemID, hvordan får jeg et og hvordan bestiller jeg et nyt nøglekort? Listen af spørgsmål er lang. Få svar på det hele her.

 

Hvad er et NemID?

NemID drives af firmaet Nets DanID A/S og har eksisteret siden 1.juli 2010. Sidenhen er det blevet en vigtig del af mange danskeres hverdag. NemID er en elektronisk signatur og et fælles log-in, som du kan bruge til at få adgang til forskellige private, såvel som offentlige selvbetjeningsløsninger. Det består af tre dele: et brugernavn, en adgangskode og et nøglekort med engangskoder. Dit brugernavn og din adgangskode vælger du selv. Sørg for at vælge et brugernavn og en adgangskode som du kan huske, eller har mulighed for at lære udenad. Når du skal logge ind med dit Nem-ID, skal du først indtaste dit brugernavn, derefter din adgangskode og til sidst den engangskode, som passer til det nummer der står på dit nøglekort.

 

 

Hvorfor bruge NemID?

Du kan for eksempel bruge dit NemID til at få adgang til din kommunes online selvbetjening, din årsopgørelse fra SKAT eller din Digitale Post. Selve NemID’et består af et brugernavn, en adgangskode og et nøglekort som du får tilsendt med engangskoder.
Folketinget har besluttet, at borgere i Danmark skal bruge NemID som digital signatur på visse områder i det offentlige. Der er nogle selvbetjeningsløsninger som myndighederne forlanger, at du skal bruge for at få adgang til dine informationer. I visse tilfælde kan der dog tages særlige hensyn, hvis du ikke har mulighed for at få et NemID.

 

Bestil nyt NemID – sådan gør du

Hvis du ikke har et NemID og er interesseret i at bestille et, kan du bestille et nyt her. Når du har bestilt det, vil der typisk gå mellem 3-11 hverdage fra du bestiller det, til du modtager det med posten. Når du skal bestille et NemID, skal du bruge legitimation som dokumenterer, at det er dig der bestiller det. Legitimationen er enten et dansk pas eller kørekort.

Hvis du ikke ønsker at bestille det online, kan du også få fat i et hos landets Borgerservicecentre og skattecentre, eller ved at kontakte din bank. Hvis du opretter netbank hos din bank, vil du automatisk få et NemID.

 

Brug NemID hvor og når som helst

Med et NemID kan du logge på fra hvilken som helst computer – både i Danmark og i udlandet. Det eneste det kræver er, at du har forbindelse til et netværk. Har du et NemID, har du altid adgang til de mange selvbetjeningsløsninger der findes på alle tider af døgnet.

 

Hvad er et nøglekort

Mens dit brugernavn og din adgangskode er noget som du selv vælger, er nøglekortet fyldt med unikke koder bestående af 6 cifre. Et nøglekort indeholder 150 koder og er et lille papkort som er på størrelse med et kreditkort. Hver gang du bruger dit NemID og skal logge ind på en selvbetjeningsside, skal du bruge en kode på dit nøglekort. Pas godt på dit nøglekort, da kortet indeholder private oplysninger på lige fod med dit sygesikringsbevis.

 

Hvordan bestiller jeg et nyt nøglekort?

Du kan bestille et nyt nøglekort på NemID’s hjemmeside. Når du skal bestille et nyt nøglekort, skal du bruge dit brugernavn og din adgangskode. Du kan bestille et nyt nøglekort her. – Vær opmærksom på at dit gamle nøglekort automatisk vil blive spærret, når du bestiller et nyt.

Hvis dine 150 nøglekortkoder er ved at slippe op, behøver du ikke at bekymre dig om det. Når du har 20 koder tilbage på dit nøglekort, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort, som du kan bruge når dit gamle nøglekort er tømt for koder. Hvis du skal ud at rejse i en længere periode, kan du også bestille et ekstra nøglekort, så har du til en længere tid. Du kan bestille et ekstra nøglekort gennem din bank.

 

Hvad gør du hvis du har mistet dit nøglekort?

Hvis du har mistet eller fået stjålet dit nøglekort, skal du ikke gå i panik. Der er ikke andre der kan bruge dit nøglekort og logge ind med det, medmindre de har både dit brugernavn og din adgangskode. Alligevel er det en god ide, at du blokkerer dit nøglekort, hvis du mister det. Det kan du gøre ved at ringe på telefon 72247050.

 

Fordele ved at bruge NemID

Der er mange fordele ved at bruge det. Langt de fleste danskere gør brug af det som digital signatur. Skal du låne penge hos en online låneudbyder, eller underskrive en lejekontrakt kan du bruge det som signatur på kontrakten. På den måde slipper du for at vente i dagevis på, at posten leverer din kontrakt og sender den retur igen. Du sparer både tid og besvær ved at bruge det, da hele processen kan klares med det samme.

Det er også koblet til din NemKonto, hvilket gør det lettere for dig, da du ved visse lejligheder ikke behøver at oplyse dit kontonummer, da det er knyttet til dit NemID. Din NemKonto er den konto du som regel bruger, og den konto som det offentlige bruger, hvis de skal udbetale penge til dig.

 

Hvad gør du hvis du har glemt dit brugernavn eller din adgangskode?

Hvis du glemmer din adgangskode til dit NemID, kan du på NemID’s hjemmeside bestille en midlertidig kode. Den midlertidige kode vil du modtage med posten inden for tre hverdage, efter du har bestilt den. Når du modtager den midlertidige adgangskode, kan du bruge den til at logge ind på NemID og skifte din gamle kode.

Hvis du har glemt dit brugernavn, skal du besøge et Borgerservicecenter hvor du skal medbringe billede legitimation. Sammen med en medarbejder på Borgerservicecenteret, kan I få styr på det, så du igen kan bruge det. Du vil allerede her få udleveret et nyt nøglekort.

 

NemID til udenlandsk dansker og blinde/svagtseende

På NemID’s hjemmeside kan du også bestille et NemID hvis du er udenlands dansker eller blind/svagtseende. Hvis du er udenlandsk dansker kan du bestille det her. Hvis du er blind eller svagtseende kan du bestille det her.

 

Regler for NemID

Der er nogle regler som skal opfyldes, for at det kan lade sig gøre at få et NemID.

Borgere over 15 år har mulighed for at få det. Borgere under 15 år har mulighed for at få det til deres netbank.
For at få det skal du have et dansk CPR-nummer, men du behøver ikke at være dansk statsborger for at det kan lade sig gøre. Du skal derudover opfylde de legitimationskrav som NemID har. Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en anden postadresse hvor dit nøglekort kan sendes til.

 

4 gode råd til NemID brugere

For at gøre det så sikkert som muligt for dig at bruge NemID, har vi samlet 4 gode råd til dig, som du både kan følge hvis du er ny eller allerede eksisterende bruger. Se de 4 råd nedenfor:

  • Del aldrig din adgangskode eller dit nøglekort med andre. Det er fortrolige oplysninger, som ikke skal havne i de forkerte hænder
  • Hvis du ikke selv kan bruge det, kan du give en digital fuldmagt til én som skal overtage din digitale signatur
  • Tag aldrig et billede af dit nøglekort. Skulle nogle komme i besiddelse af din telefon eller din computer hvor billedet af dit nøglekort ligger, kan det måske misbruges
  • Streg aldrig de koder ud på dit nøglekort som du har brugt. Hvis du gør det og mister dit nøglekort, kan andre se hvilke koder du har brugt, og hvilke du ikke har.

Når du låner penge hos KasseKreditten.dk skal du bruge dit NemID til at underskrive din ansøgningsformular med. Du kan læse mere om det i vores lånevilkår lige HER.