Vægttab - vil du gerne tabe dig? Her er 7 gode råd til dit vægttab 2019 ✓

7 gode råd til vægttab

7 gode råd til vægttab

7 gode råd til vægttab

Har du prøvet mange forskellige slankekure, men ingen af dem har hjulpet? Så er der hjælp at hente. Vi har samlet 7 gode råd til dig, som enten bakser med et vægttab eller gerne vil smide nogle overflødige kilo for første gang. Læs med her og bliv klogere på hvad du kan gøre i dit forsøg på smide nogle ekstra kilo.

 

 

1. Lav et mål

Vægttab

Det er altid en god ide, at sætte sig et mål i forbindelse med et vægttab. Når du sætter dig et mål, kan det være med til at motivere dig til at yde en ekstra indsats, samtidig med at du kan være mere målrettet i dit vægttab.

De mål du sætter dig, gør du dig godt i at skrive ned. Du kan også visualisere dine mål i billeder, som kan minde dig om dit mål. Har du skrevet målene ned eller har et billede hængende af dit mål, kan du altid blive mindet om, hvor du er på vej hen.

 

2. Undgå slankekure – lav en livsstilsændring

Vægttab

Der findes hundredvis af slankekure som anbefaler det ene og det andet. En slankekur varer ofte i en kort periode, og er en intensiv kur til vægttab. Problemet er, at når slankekuren er slut, så tager du med stor sandsynlighed mange af de tabte kilo på igen.

Slankekure er derfor ikke en varig og god løsning, og du bør i stedet overveje om ikke du skal lave en vedvarende livsstilændring. Det betyder, at de ændringer du laver i din kost skal fortsætte, så vidt muligt.

Laver du en vedvarende ændring i din kost, skal du ikke bekymre dig om hvor mange kilo du tager på igen efter en slankekur.

 

3. Skriv ned hvad du spiser

Vægttab

Hvis du gerne vil tabe dig, kan dét at skrive ned hvad du spiser være en god vej til vægttab. Selvom du måske mener, at du har et godt overblik over hvad du propper i munden hver dag, vil de fleste alligevel blive overrasket over hvad de egentligt spiser i løbet af en dag.

En oversigt over hvad du spiser, kan give dig et bedre og mere realistisk indblik i, hvor du kan skrue ned på mad og drikke. På den måde kan du få mere styr på dit daglige indtag af mad og drikke og dermed også dit kalorieindtag.

 

4. Tab dig med andre

Vægttab

Det er vigtigt, at du synes det er sjovt at gå op i dit vægttab. Når du skal tabe dig er det en god ide, at du har nogle at dele det hele med. Det er forskelligt hvad folk godt kan lide. Måske kunne holdtræning være interessant for dig, eller dét at du har nogle at spare dig med i forbindelse med dit vægttab. Der er mange muligheder. Ligegyldigt hvad kan det hjælpe dig med at holde din motivation oppe.

Der findes mange forskellige former for holdtræning, som du kan benytte dig af. Fællesskabet kan for nogle motivere dem til at møde op igen og give den en ekstra skalle. Der findes også mange forskellige forums, hvor du kan finde motivation og inspiration til blandt andet træning og kost. Her kan du også dele dine frustrationer eller andet med folk i lignende situation som dig.

 

5. Sov dig slank

Vægttab

Mange sover ikke de timer, som kroppen har brug for hver nat. Du kender det måske. Energiniveauet er bare højere, når man er frisk og udhvilet. Det kan også medvirke til, at du har mere energi til at bevæge dig og få trænet, og få spist det du egentligt gerne vil.

Sover du for lidt, kan det have indvirkning på dit vægttab. Forskning viser, at personer der sover mindre end seks timer, har større risiko for at blive overvægte. Sover du mellem syv og ni timer om natten, er du i højere grad uden for denne risiko.

Dette skyldes også, at din appetit vokser når du sover for lidt. Her er det især kalorietunge madvarer med fedt og kulhydrater, som du kan få trang til. Søvn har altså stor indflydelse på dit vægttab. Derfor bør du sikre dig, at du får de timer som din krop har brug for. Neden for kan du se en oversigt over hvilket søvnbehov forskellige aldersgrupper har:

  • 5-12 år: 9-11 timer
  • Teenagere: 9-10 timer
  • Voksne: 7-8 timer
  • Ældre: 6-7 timer

 

6. Spis mindre portioner

Vægttab

Når du spiser for meget, vil der automatisk ryge for mange kalorier indenbords, og det kan ses på vægten. Hvis du gerne vil tabe dig, bør du derfor have fokus på dine portionsstørrelser. Har du fokus på dine portionsstørrelser ender du ikke med at overspise eller spise store mængder af unødvendige kalorier. Der skal selvfølgelig altid være plads til noget sødt i ny og næ – men spis søde sager med måde.
Der er mange forskellige måder du kan styre din portioner på. Du kan for eksempel anrette din mad på en tallerken, så du kun spiser en portion og ikke fylder op på tallerkenen flere gange under måltidet.
Spiser du mindre portioner, kan du også dele dine måltider ud over flere gange. Dermed undgår du at blive sukkertrang eller snacksulten i løbet af dagen.

 

7. Køb et træningsforløb ved en personlig træner

Vægttab

Du har måske prøvet at træne selv, men det er ikke lykkedes dig at nå det vægttab du drømmer om. Så kan et træningsforløb hos en personlig træner, måske være det der skal til. Der findes mange personlige trænere der kan hjælpe dig godt på vej. Er du interesseret i et vægttab, kan det være gode penge at lægge ud. En personlig træner kan hjælpe dig med et træningsforløb, hvor du undervejs bliver hjulpet og klædt godt på i forbindelse med dit vægttab.

Hos KasseKreditten kan du låne til lige det du står og mangler. Mangler du for eksempel penge til et træningsforløb hos en personlig træning, tilbyder vi lån mellem 3.000 og op til 15.000 kroner og en straksoverførsel, så du kan få pengene indenfor få minutter. Så kan dit ønske om et træningsforløb eller noget helt andet alligevel blive til en realitet.